Twój dług w obrocie gospodarczym unieważniony? To możliwe

Unieważnienie długu w obrocie gospodarczym

Uniknięcie odpowiedzialności karnej od zaciągniętych zobowiązań finansowych brzmi jak piękny sen. To jednak rzeczywistość, w dodatku kształtowana prawem, zawartym w Kodeksie Cywilnym. Jak to możliwe?

Uregulowanie stosunków między dłużnikiem a wierzycielem

Cała sprawa opiera się na instytucji przedawnienia roszczeń, zgodnej z art. 117 § 2 Kodeksu Cywilnego. Definicja tam zawarta mówi o tym, że po upływie konkretnego terminu dłużnik (ten, którego instytucja przedawnienia dotyczy) może zrzec się spłaty zaciągniętego zobowiązania i w ten sposób, za pomocą prawa, uregulować stosunki z wierzycielem, który i tak nie dąży do spełnienia finansowych zobowiązań.

Przedawnienie długu ma swoje terminy

Podstawowy termin, który przyjmuje się w kwestii przedawnienia długu to 10 lat liczone od momentu powstania zobowiązania. Jednak formy finansowania są różne, dlatego i w tym przypadku powstało kilka wariantów czasowych, z których jeden sięga nawet jednego roku. Zerknijmy na każdy z nich.

3-letni okres przedawnienia

Jeśli spytasz o podstawowy termin przedawnienia roszczeń, odpowiemy – ten trzyletni. Tyczy się wszystkich zobowiązań z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej i płatności okresowej. Mamy na myśli tutaj wszystkie kary i niedociągnięcia w umowach zawartych między klientem a wykonawcą.

2-letni okres przedawnienia

Tutaj pole do popisu mają przede wszystkim przedsiębiorcy, których firmy opierają się na handlu, ponieważ 2-letni okres przedawnienia dotyczy zobowiązań powstałych na płaszczyźnie nieuregulowanych faktur (o fakturach pisaliśmy tutaj: Programy do faktur – czy magazynowanie to podstawa każdej firmy? Poznaj TOP3 takich aplikacji) lub nieterminowej spłaty rozliczeń.

Roczny okres przedawnienia

Najmłodszy z trzech wariantów, mogłoby wydawać się, że najlepszy. Zakres możliwości korzystania z niego jest jednak znacząco ograniczony, bo dotyczy wyłącznie roszczeń związanych z umowami przewozu osób i umowami przedwstępnymi.

Uwaga: Pamiętaj, że czas w tym przypadku jest bardzo ważny. Po przekroczeniu prawnie ustanowionego terminu, egzekwowanie roszczeń staje się niemożliwe, ale mimo wszystko to dłużnik musi udowodnić sądowi, że termin od powstania zobowiązania do chwili obecnej przekroczył dany pułap czasowy.

Czy istnieje szansa na nadużywanie przedawnienia?

Istnieje, i wielu dłużników próbowało tę szansę praktykować, dlatego powstało tzw. „roszczenie niezupełne”, które w prawny sposób niweluje próby przymusowego egzekwowania przerywając lub zawieszając bieg całego procesu.

Skuteczne zarządzanie młodą firmą? Rachunek zysków i strat to podstawa

Jak zarządzać młodą firmą?

Zarządzanie młodą firmą nie należy do zadań najłatwiejszych. Na początku pojawiają się szeregi wydatków, które tylko przy dobrej strategii nie doprowadzą do finansowego upadku. Jak się za to zabrać? Rachunek zysków i strat to podstawa.

Rachunek zysków i strat – na czym to polega?

Bilans zysków i strat Twojej firmy to zestawienie, które pozwoli Ci poznać zarówno zarobki, jak i wydatki, które Twoje przedsiębiorstwo wytworzyło w ciągu ostatniego okresu obrachunkowego (na przykład roku). Bardzo często stworzenie takiego wykresu pozwala zauważyć, w jaki sposób i dokąd „wypływają” firmowe pieniądze, a z jakich źródeł firma je pozyskuje.

Oczywiście, sam bilans nie jest rozwiązaniem, ale jeśli stworzony na podstawie dłuższego okresu czasu i regularnie analizowany pozwala zachować kontrolę nad finansami firmy, a co za tym idzie – poprawę jej stanu i może pierwszy krok ku większym sukcesom.

Jak stworzyć rachunek zysków i strat?

W uproszczonej wersji – zestawić przychody z poniesionymi kosztami, ale czy da się w ten sposób poznać cokolwiek poza szeregiem cyferek? Zdecydowanie nie, dlatego jeśli tworząc taki bilans chcesz poznać źródła przychodów i wydatków, stwórz zestawienie podzielane na grupy finansów i oparte na zdecydowanie dłuższym okresie czasu.

Aby przejść do jeszcze większych konkretów, przedstawiamy dwie formy sprawozdań finansowych, które Ty przedsiębiorco powinieneś wziąć pod uwagę:

Wersja kalkulacyjna

Postać kalkulacyjna jest tą najbardziej szczegółową, którą powinieneś oprzeć na wcześniej przygotowanych grupach wydatków i przychodów, ale podzielonych według miejsca ich powstania. Na przykład tworząc:

  1. Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów
  2. Przychody netto ze sprzedaży produktów
  3. Przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów
  4. Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów
  5. Kosz wytworzenia sprzedanych produktów
  6. Wartość sprzedanych towarów i materiałów
  7. Zysk (strata) brutto ze sprzedaży (A-B)
  8. Koszty sprzedaży
  9. Koszty ogólnego zarządu

Zysk (strata) ze sprzedaży (C-D-E)

Najprościej mówiąc – zestawiasz koszty wytworzenia sprzedanych towarów, materiałów i produktów z kosztami uzyskami z ich sprzedaży. Jest wariantem dość wymagającym, bo przecież żeby dokonać takiego zestawienia potrzebujesz

Wersja porównawcza

Wiesz, że te dwa warianty różnią się między sobą wyłącznie metodą określenia wyniku netto ze sprzedaży? Wersja porównawcza opiera się głównie na podziale kosztów ze względu na ich typ, na przykład:

  1. Przychody netto ze sprzedaży
  2. Koszty działalności operacyjnej
  3. Zysk ze sprzedaży
  4. Pozostałe przychody operacyjne
  5. Pozostałe koszty operacyjne

I tak dalej. Oczywiście istnieją jeszcze inne możliwości kontroli wydatków i przychodów firmy, na przykład sumienne prowadzenie faktur (o tym pisaliśmy w artykule: Programy do faktur – czy magazynowanie to podstawa każdej firmy? Poznaj TOP3 takich aplikacji) i prawidłowo dobrana księgowość.

Programy do faktur – czy magazynowanie to podstawa każdej firmy? Poznaj TOP3 takich aplikacji

Najlepsze programy do fakturowania

Działanie Twojej firmy opiera się na handlu? Wybór odpowiedniego programu do faktur spędza Ci sen z powiek? Dobrze, że trafiłeś do nas, bo dziś przedstawiamy 3 najlepsze programy do faktur, z których każdy przedsiębiorca znajdzie coś dla siebie.

Online czy desktopowe? Płatne czy darmowe?

Zanim przejdziemy do gotowych propozycji – kilka słów wstępu. Wiesz, w czym leży sekret wyboru najlepszego programu do faktur? Tak, w dokładnym określeniu potrzeb. Przyjrzyj się specyfikacji swojej firmy, określ, w czym taka aplikacja mogłaby Ci pomóc i dopiero na podstawie tej wiedzy przeglądaj oferty producentów i sprzedawców.

Programy online, płatne

  1. InTaxo

Sprawne i prawidłowe wystawianie faktur VAT to dla Ciebie podstawa? Nawet jeśli tak, to pewnie chciałbyś mieć pod ręką kilka dodatkowych opcji, które okażą się przydatne, jeśli nie w najbliższym czasie, to na pewno w dalszym. InTaxo posiada wszystko to, co niezbędne do funkcjonowania firmy, czyli:

  • wzory kilku rodzaju faktur,
  • możliwość wystawienia paragonu fiskalnego,
  • codzienną aktualizację kursu walut z NBP.

Do tego jego bezpieczeństwo utrzymane jest na wysokim poziomie, bo program działa w oparciu o zaawansowane szyfrowanie protokołem SSL, które nie bez przyczyny uznano za międzynarodowy standard.

Jak znaleźć?

InTaxo znajdziesz bez problemu w wyszukiwarce Google po wpisaniu nazwy programu.

Programy desktopowe, płatne

  1.  Faktura Small Business Handel

Jeśli jesteś właścicielem niewielkiej firmy, której działanie opiera się na handlu – Faktura Small Business Handel uśmiecha się do Ciebie. I to nie dlatego, że jest programem wizualnie dostosowanym do każdego odbiorcy, a więc łatwym w obsłudze, ale przede wszystkim dlatego, że zawiera w sobie wszystkie te opcje, które są niezbędne do prowadzenia dobrze prosperującego przedsiębiorstwa.

Aplikacja ta jest w stanie zapewnić Ci około 15 różnych rodzajów faktur. Co więcej, jej działanie oparto na systemie, który umożliwia tworzenie kartoteki klientów i towarów, co pozwala na zdecydowanie szybsze wystawianie dokumentów. Jak już wspomnieliśmy, program ten cechuje się wyjątkowo przejrzystym layoutem, który przypadnie do gustu nawet tym przedsiębiorcom, którzy do tej pory z aplikacjami tego typu mieli niewiele wspólnego.

Jak znaleźć?

Faktura Small Business Handel znajdziesz na stronie mega-tech.com.pl.

Programy desktopowe, darmowe

  1.  Fakturowanie+

Jako przedsiębiorca musisz liczyć się z tym, że darmowe programy w zasadzie nigdy nie dorównają tym, za które trzeba zapłacić chociaż symboliczną kwotę. Dlaczego? To proste. Są po prostu wyposażone w zdecydowanie mniej opcji, ale tak, jak mówiliśmy na początku, wszystko zależy od Twoich oczekiwań i potrzeb Twojej firmy, więc jeśli wystawienie prostej faktury VAT jest podstawą, a od aplikacji nie wymagasz zaawansowanego graficznie layoutu ani szeregu dodatkowych opcji – Fakturowanie+ spełni swoją rolę, nie obciążając Twojego zawodowego ani prywatnego budżetu.

Jak znaleźć?

Do poszukiwań Fakturowanie+ użyj wyszukiwarki internetowej. Na pewno nie będzie to problemem

3 sytuacje, w których warto postawić na rejestrację VAT

Rejestracja VAT pomoże Ci zaoszczędzić

Większość przedsiębiorców decyduje się na rejestrację VAT ze względu na możliwość dokonywania zakupów w cenach netto. Istnieją jednak sytuacje, w których bycie VAT-owcem jest jeszcze bardziej opłacalne. My omówimy te trzy.

Kiedy postawić na VAT?

Rejestracja VAT to przede wszystkim konieczność, polegająca na doliczeniu do cen sprzedawanych produktów kwoty VAT według prawnie ustalonej stawki. Po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego VAT podsumowuje się i wpłaca do urzędu skarbowego.

Można więc rozumieć, że przedsiębiorca decydując się na VAT (o finansach więcej w tym artykule: Programy do faktur – czy magazynowanie to podstawa każdej firmy? Poznaj TOP3 takich aplikacji), podwyższa ceny swoim klientom. To jednak tylko teoretyczne podejście, bo w praktyce przedsiębiorca od tego rodzaju VAT-u może odejmować VAT, którego źródeł są zakupy związane z prowadzoną firmą.

1. Sprzedaż klientom spoza Polski

Solidarność z VAT-em opłaca się szczególnie tym przedsiębiorcom i wykonawcom, którzy swoją działalność zawodową opierają na sprzedaży usług i produktów klientom spoza granic Polski. Przykład? Grafik tworzący projekty dla klienta z Holandii, sklep sprzedający części motocyklowe i sprzedający je klientom z Niemiec.

Polski przedsiębiorca, decydujący się na rejestracje VAT i wysyłający swoje towary i usługi za granicę nie dolicza do nich VAT-u, ale ma prawo odliczyć podatek. Czy to niemała korzyść?

2. Początkowe inwestycje

Swoją działalność zamierzasz rozpocząć od dużych inwestycji, które dopiero w przyszłości mają poskutkować niemałymi zyskami? W tym przypadku bycie VAT-owcem to również opłacalna sprawa. Dlaczego? Bo od wydatków, które poniesiesz z tego tytułu możesz odliczyć VAT – nawet jeśli przychody nie pozostawiają jeszcze po sobie żadnego śladu.

Najczęściej sytuacja taka ma miejsce, kiedy początkowy przedsiębiorca dostaje duże dofinansowanie od zewnętrznego inwestora lub decyduje się na kredyt gotówkowy.

3. Kiedy VAT od zakupów przewyższa VAT od sprzedaży

Bywają również takie sytuacje, w których to VAT odliczany od sprzedanych produktów i usług jest niższy od tego, dotyczącego zakupów, które musiał dokonać. Posłużmy się przykładem, aby lepiej to zobrazować.

Usługi budowlane świadczone przez przedsiębiorcę naznaczone są 8-procentową stawką VAT. Jednak do ich wykonania niezbędne są materiały, których zakup obejmuje 23%. Nie, to żaden absurd. Przedsiębiorca w tej sytuacji jest w stanie uzyskać zwrot podatku VAT, który zdecydowanie zmniejszy koszty wykonania takiej usługi.